dissabte, 3 de gener del 2015

Més enllà del Malpas de Trevil

Avui hem estrenat l'any amb un magnífic anticicló. I segurament hem triat el millor lloc del món per gaudir-lo: una zona més enllà del Malpas de Trevil. En Pep i en Mario ja hi han anat algunes vegades i avui m'hi han portat. La inversió tèrmica ha fet que, en sortir del cotxe, sentíssim una escalfor primaveral que ara, a l'hivern, s'aprecia profundament.

Fem l'aproximació mig camp a través. Primer, en direcció a l'antena que domina la zona, després seguint la carena i acabem baixant per una lleugera fondalada que ens porta, de baixada, al peu del sector encarat plenament a sud. Una bona passejada però amb recompensa: només arribar-hi, el dia ens ha regalat el següent espectacle!

Espectacular vista des del sector.

En Pep té molèsties al genoll i avui no escalarà. Com que ja n'ha fet un munt, no li farem dentetes... A més, ens farà bones fotos, com la primera d'aquesta entrada!

Comencem per la primera via que trobem, la de més a l'esquerra. Una bona placa de conglomerat a la que m'he hagut d'acostumar després de temps de tastar (poc) calcari. Aviat m'adono que aquí els forats són bons i els còdols no sempre. La via és ben agradable, amb un parell de passos on s'ha d'anar concentrat cap al final de la via. Està assegurada generosament i ens caldran força cintes -avui gairebé que hem fet just. Comparteix reunió amb la seva veïna i aprofitem la baixada per posar-hi cintes.

La primera via (acabada) de l'esquerra. Una placa preciosa!

La següent per la dreta probablement sigui la més senzilla del sector. Això no vol pas dir que sigui menys guapa! N'hem gaudit plenament! La roca és bona però segurament anirà caient alguna cosa fins que s'estabilitzi plenament amb el pas de la gent.

Fent la segona del dia, seguint la fissura.

Després n'hem saltat una i hem fet la de més a la dreta del primer grup de 4. Aquesta és un xic més difícil i una mica més curta, però segueix la tònica de les altres.

En Mario gaudint del sector. A la dreta els companys bergadans.

A continuació hem anat a la següent placa a la dreta, on hi ha unes 5 vies més. Uns escaladors bergadans han arribat poc després de nosaltres i estan provant les de l'esquerra, així que ens posem a la dreta de tot, a la via que va al límit dret d'aquest pany de paret. Comencem amb un pas de tibar-li una mica per superar la panxeta inicial i entrem en una magnífica placa vertical. Aquí cal anar cercant el millor forat i el millor còdol, gaudint dels moviments. Parlant de còdols, n'he arrencat un amb la mà esquerra, sort que estava ben agafat! Al darrer tram, on el terreny es redreça fortament hi ha les principals dificultats. Arribar a la reunió em deixa ben satisfet!

Inici bombat però amb canto.

L'espectacular traca final.

Després d'aquesta ens posem a la que haurà de ser la darrera del dia: la de la seva esquerra. Comparteix començament amb l'anterior -tot i que sembla que la d'abans es pot començar un xic més avall- i se'n separa una mica a la placa. Aquí els moviments són similars, però un xic més difícils per l'absència de l'aresta que abans ajudava en algun moviment. El tram final, però és clarament més difícil. Jo ho encara per la dreta i aviat m'adono de l'error. Després de mirar-ho penjat a la xapa, veig clar que s'ha de fer per l'esquerra, amb una tibada d'un invertit a la dreta per anar a buscar un bon còdol per l'esquerra. Després aguantar i fer una darrera apretada a la última xapa, on cal tibar de canto petit per sortir de les dificultats. Bona i dura!

Tibant-li al crux de la via.

I per avui ho deixem aquí. Tot i que és un sector petit, m'ha encantat! Bona roca, sol, vies llarguetes, ben assegurades i amb feina pendent. Què més es pot demanar? A manca de ressenyes, diria que la darrera és la més difícil de les que hem fet (potser 6b) i la més senzilla la segona (potser V+). Caldrà demanar informació a l'Ernest que és co-autor de la zona!

ATENCIÓ: M'indiquen que es recomana no escalar a la zona durant l'època de nidificació de l'aufrany (del 15 de Febrer al 15 de Juliol). Val la pena limitar voluntàriament l'escalada abans no ens la prohibeixin del tot. (Actualització març de 2015)

Jaumegrimp ha dit...

Una bona raconada el Mal pas de Travil, però on són aquestes vies que heu fet?
Veig que estàs recuperat de l'esquena no?

Petrus ha dit...

Ep, Jaume! Sí l'esquena em va deixant fer de tant en tant, mentre no s'enrabia, jejej. La zona aquesta és molt petitona i és una franja més a l'oest encara del balcó de Santaïna. De moment crec que no està ressenyada enlloc. Sort que els companys en tenien referències...