divendres, 30 d’agost del 2024

Rocktrip Benasc - Aigües Pases

Avui és el tercer dia d'escalada i no teníem massa clar on anar. El fanatisme ha anat minvant i dubtem del millor indret. Al final, ens decantem per Aigües Pases, de Benasc carretera amunt.

Cal passar el barranc de Lliterola i aparcar on surt el trencall cap a l'Hospital. Des d'aquí ja es veu la part superior del sector, a uns escassos minuts del cotxe. Travessem la barrera que a l'hivern tanca la carretera que continua amunt i, uns pocs metres més enllà, trobem un corriol a la banda esquerra que s'enfila pel vessant. Hi ha una fita que l'indica (però cap taca de pintura com diu la guia).

Faig un parèntesi. Aquesta descripció tan senzilla és la que fem a posteriori. Nosaltres ens hem embolicat aparcant en un trencall anterior, problemes de dislèxia al llegir la guia! Però la casualitat ha fet que allà on hem aparcat hi sortia un corriol a l'esquerra amb "punts vermells" tal com diu la guia. Hem anat pujant una mica, una altra mica, i moltes miques més, renegant dels ditxosos "5 minuts" que diu la guia fins que hem decidit aturar-nos. Estem al camí que puja a Lliterola i hem empalmant amb la gent que hi puja. Baixem, esperant trobar un trencall que potser ens hem perdut... fins que arribem novament a la carretera. La recorrem uns centenars de metres més amunt, a la cerca del corriol amb taques vermelles i res. Després hem llegit bé la guia i hem agafat el cotxe fins al "trencall cap a l'Hospital". Fi del parèntesi.

Després d'uns cinc minuts de caminar arribem al sector, prop d'una gran llastra caiguda (la cueva). Fem un reconeixement del sector i decidim que hi tindrem poca feina a fer. Finalment, ens posem a Friends Para Siempre (V).

M'hi poso amb poc fanatisme, com deia al principi. En part pel cansament acumulat i en part perquè les vies es veuen molt difícils. Tampoc és evident que les xapes estiguin properes. Tot plegat, un còctel interessant, però m'hi poso igualment. Els primers metres es fan bé i hi ha xapes a llocs raonables. Però després comencen les excursions i augmenta la dificultat. Vaig fent, però amb un tensió considerable. En algun moment de la part final fins i tot he de desgrimpar perquè no veig clar com fer un moviment molt estrany. Finalment m'animo a fer-lo, apretant fort el cul. Arribo a la reunió esbufegant fort. Em consolo veient que podrem muntar un top-rope a la via del costat, perquè no em vaig capaç de fer res més difícil de primer.

Friends Para Siempre, la primera del dia (i única que encadeno)

El Ramon fa la via i munta el top-rope a Plou i Fa Sol (6a+). La guia parla d'un "paso de equilibrio"... En top-rope acabo fent tots els passos però m'he hagut de penjar un parell de vegades! M'ha recordat alguna via plaquera del Berguedà, d'aquelles que a la primera semblen impossibles! Déu n'hi do!

Plou i Fa Sol
, una placa potent i llarga!

Des de la reunió d'aquesta via el Ramon munta amb la canya la part final de la via veïna, la Ginebra (6a). M'hi poso, naturalment en top-rope, i vaig fent. Té alguns moviments ben espectaculars i estranys a la part baixa i mitja. A la part final agafa un díedre on hi ha un pas que m'ha semblat molt difícil. De fet, el que m'ha semblat difícil és anar a buscar una xapa que han posat a la paret de la dreta bastant a la dreta, com obligant a anar per la placa. Això he fet, però tibant d'unes nyapes força dolentes. Fent algunes contorsions per tornar al díedre la via ha sortit sense penjar-me. El Ramon ha anat pel díedre tota l'estona i sembla que ha patit menys.

Acabem la sessió fent Ginebra. Bona i difícil!

Entre l'excursió prèvia i la llargada de les vies ens hem donat per satisfets pel dia d'avui. Només falta tornar al cotxe i anar a buscar el riu per refrescar-nos i menjar alguna cosa abans d'agafar el camí de tornada.

Les vies ens han semblat boniques de fer. Ara bé, no estem acostumats a aquest tipus d'escalada i/o la cosa està una mica desfasada. La primera del dia a alguna banda està de V+, que ja es comença a acostar a la realitat (subjectiva nostra). Segurament si hi tornéssim ho veuríem d'una altra forma. L'escalada aquí és estranya, com ja diu la guia. En successives visites això s'arreglaria ràpidament. És un sector orientat al sud-est però hem estat la mar de bé. De fet, a peu de via portàvem un forro prim a sobre (ahir va ploure amb moltes ganes i va refrescar). Els arbres projecten una ombra densa que segurament permet escalar fins i tot en dies calorosos. A la paret la cosa ja és diferent. Avui ja ens feien mal els peus, en part pel sol i en part pel treball acumulat.