dimecres, 28 d’agost del 2024

Rocktrip Benasc - Guayente

Engeguem Rocktrip estiuenc amb el Ramon. El destí, Benasc, on hi hem fet activitat alpina però no hi hem escalat mai. Aquesta vegada només hi estarem 3 dies però els aprofitarem a fons, potser massa i tot!

Anem amb la furgo i això em permetrà fer una introducció al món camper-escalador. Avui, per qüestions logístiques, hem de sortir a mig matí i ens plantegem aprofitar la tarda per tibar-li una mica en algun sector que trobem pel camí o ben a prop de Benasc. Guayente reuneix ambdues condicions i cap allà anem. He d'agrair al Mario que ens ha deixat la guia editada per Barrabés i al Tati la informació prèvia que ens ha fet arribar. Gràcies a això, arribarem als llocs sense massa entrebancs i ens podrem posar mans a l'obra fàcilment.

Fent l'aproximació per carretera. Aturats per dinar en una zona
de descans i gaudint ja del material camper.

A Guayente hem anat al Sector Aigueta. Per arribar-hi cal anar al Santuario de Guayente però no fer cas al que digui el navegador i passar el poble de Sahún. Si ens desviem abans ens tocarà passar per una pista bona però molt estreta. Per l'altra banda en canvi és carretera asfaltada.

L'ombra hi entra a les 16:00 i nosaltres arribem allà ben puntuals. Hi ha alguns cotxes aparcats i alguns són d'escaladors. Està clar que el lloc és popular! Seguim una pista que puja en diagonal NE i aviat agafem un corriol cap a l'E que travessa un prat. Poc a poc, el corriol puja i en uns minuts som a peu de paret.

A mida que anem remuntant cap a l'oest la paret va passant de extraplomada a vertical i, al final, lleugerament arrampada. Passem una soca característica i a l'esquerra hi trobem unes vies que ens fan el pes. Per la xarxa circula una foto de la guia que incloc al final del post, però hi ha moltes vies afegides a la seva esquerra. L'arbret que hi marca a l'esquerra de tot és la soca tallada que s'hi troba actualment. Nosaltres hem començat dues vies més a l'esquerra.

Comencem per una de la que no sabem el nom i li diré #1 (V/V+). M'hi poso a vista i resultarà prou bona i llargueta. Ara bé, aquí l'adjectiu "sobat" adquireix unes dimensions estratosfèriques! Al primer tram, més vertical, no es nota especialment perquè els cantos de mans i peus són molt bons. Però a la part final hi ha alguns passos tombats i de suposada adherència que et fan apretar molt.

A la primera del dia, crec. Veient les fotos totes semblen iguals...

A continuació fem la via #2 (V/V+). És del mateix estil, potser una mica més dura però més franca.

Continuem gaudint de les vies menys verticals.

D'aquí passem a les d'esquerra i dreta de la soca a peu de via. A la guia diu que són V+ però hi ha un cert consens que són 6a.

Així, primer fem Living Man (6a) i després Pos No Hemos Palmao (6a). Totes dues bones i intenses!

Aquí ja estem un punt per sobre de la vertical en algun lloc i cal tibar-li.

Després ve el primer 6a oficial, que és una mica més difícil que les anteriors: Mientras Dormías (6a/+). Aquí s'han de fer algunes tibades interessants!

Mica en mica va complicant-se la pica.

I, per acabar, ens hem posat al primer dels 6b que queden a la dreta (segons la guia, 6a+). Aprofitant la reunió anterior, a la que acabarem anant a parar també, en Ramon hi posa cintes mentre es despenja. Es tracta de El Sueño de Iñaki (6b), on abans hi hem vist desfilar una bona colla d'escaladors en poca estona. Aquí hi ha unes tibades més intenses a la part de baix i cal anar amb compte a la placa de dalt. Aquí he aprofitat la meva envergadura per anar de canto a canto, algú més baixet potser hi tindria més dificultats...

I per rematar el dia, el primer dels 6b's de la zona. Ha sortit,
com la resta, però tibant amb ganes!

El Ramon ha anat seguint-me excepte a la darrera de les vies, on ha decidit que per avui ja havia tibat prou. La veritat és que hem fet sis pegues relativament intensos! Les vies fan entre 15 i 20 metres. La roca és molt bona, amb cantos bons malgrat l'ús i abús que se'n fa constantment! El 6b que he fet, potser l'hem fet mitja dotzena de persones en la poca estona que hi hem estat.

Més a la dreta, les vies es compliquen. Queden alguns 6b's, 6b+/6c i algun 6c+ i després tot setens amb un parell de 6c+ intercalats. Peu de via amb ombra tot el dia i ombra a la roca a partir de les 16:00. Aproximació de pocs minuts, un lloc ideal, doncs!

Per la xarxa es troba això, aquí en versió adecentada. Si cal, ja la trauré.