dijous, 22 d’agost del 2024

Cingle de les Abelles

Avui ens n'hem anat al Ripollès amb el Pep i el Mario, concretament al Cingle de les Abelles. Venint de Ripoll en direcció a Ribes de Freser, aparquem aquí (42.26993, 2.15913) però cal fer un canvi de sentit uns centenars de metres més al nord. Pugem per la carretera per l'esquerra, seguint un canal. Travessem la tanca que protegeix la carretera i ens aboquem a sobre el canal. Travessem una antiga construcció i trobem un corriol que s'enfila (42.27140, 2.15923). El corriol travessa una porta i després es bifurca. Nosaltres hem pujat per l'esquerra, pel camí més fressat, i després hem baixat per la dreta, pel camí que passa més proper a les parets. Després d'uns 15-20 minuts de pujada intensa arribem a la part alta del cingle.

Arribant ens trobem un parell de cabres enfilades a la paret. Ens estaran acompanyant tota l'estona, essent bastant emprenyadores. Si no arribem a ser tres, ens fan alguna destrossa als trastos: un escalant i l'altre assegurant deixaria via lliure. Fins i tot anant tres, se'ns han cruspit una ampolla d'aigua i han destrossat la portada d'una guia... Al llarg del matí ni els rocs que els hem arribat a llançar han fet que s'apartessin gaire. Molt boniques però molt emprenyadores.

Hem començat la feina fent vies de la part superior.

Segurament hem començat per la Formigueigs (V). Les vies d'aquesta part es caracteritzen per una roca molt vertical, amb franges que recorden la Roca dels Arcs. A aquesta via hi trobem passets bonics, d'anar fent, amb la part més difícil a l'entrada de la reunió, on hem anat una mica per la dreta per entrar-hi cap a l'esquerra.

La primera del dia. L'entrada a la reunió, el més complicat.

Després ens hem posat a una via que va a la dreta d'un pi que surt a mitja paret. Segons la guia deu ser la  Remordiments  (V). Sobre la guia hem patit un petit problema. Bé, realment dos. El més important és que en Mario, el bibliotecari, ha agafat la guia de l'Alt Urgell, en comptes de la del Ripollès. Per tant, no teníem cap informació de les vies, més enllà de l'experiència dels companys que hi havien estat alguna vegada. L'altre, és que una cabra ha destrossat la portada perquè ens hem adonat a temps de l'atac que estava patint. A posteriori dedueixo que he fet la Remordiments, doncs. Bona via, amb un pas bastant dur a mitja via.

Un pas tens a mitja via i la resta, vertical i d'anar fent.

Després hem anat a buscar una via on hi toqués el sol. Sí, sí: buscàvem el sol i, de fet, ens hem posat tota la roba que portàvem. La temperatura era suau i feia airet que, combinat amb l'ombra, demanava una segona capa! Potser hem fet Ande Irás (V).

Potser a la via Ande Irás.

A continuació, hem fet la Pluja Menuda (V), força a la dreta d'aquest sectoret. Aquesta era nova pels companys i el Mario demana posar-hi cintes, cosa que havia anat fent jo fins ara. És una via similar a les anteriors, bonica de fer.

A Pluja Menuda. A dalt, en Mario i en Pep a la darrera.

Després, els companys han accedit a fer alguna cosa amb més intensitat. Sense la guia la única referència era la visual. Així que, després de mirar-ho una mica, en Mario localitza una zona amb tres vies que poden ser interessants, a la zona on acaba la corda fixa d'accés. M'ho miro una mica i em decideixo per la que té una fissura-bavaresa: com a mínim hi haurà una part amb canto!

M'hi poso, doncs, a vista total perquè no sé ni tan sols el grau i la placa de la segona meitat no se sap què amagarà... L'inici es deixa fer bastant bé fins agafar la bavaresa. Aquí hi ha uns moviments estranys, on t'has d'equilibrar molt bé, però es va fent. En un punt m'he decidit a anar a buscar una llastreta d'esquerra a la placa, deixant ja la fissura. Després venen uns passets estranys, a agafar una franjeta en diagonal. Algun moviment mà-peu per posar-se a sobre la llastreta... Més amunt es veu una altra llastreta que caldrà fer treballar en lateral i m'invento uns moviments per arribar-hi. En algun punt he estat dubtant de si penjar-me per no petar-me però sempre he pensat, vinga va, un moviment més. I així he anat fent fins a un punt on ja es troba algun canto millor. Sembla que, a partir d'ara, només caldrà anar aguantant. I així ha estat! Encadenada! Al final, ha resultat ser la Renecs (6b). Estic ben content!

Renecs
ha acabat sortint a vista!

Els companys em demanen l'opinió del grau i els dic que probablement sigui 6b i en Pep decideix que no s'hi posarà. En Mario, en canvi, s'hi posa i aconsegueix fer-la tota! S'ha hagut de penjar en algun punt però ho ha lluitat molt, molt bé! Quan baixa posa cintes a la de la seva dreta, que li sembla que s'ha de deixar fer bastant bé passat el tram inicial, una mica desplomat.

En Mario, a Renecs.

M'ho miro una mica des de sota i decideixo fer-la en top-rope. Les primeres xapes són lleugerament desplomades i cal tibar fort amb canto no excessivament bo. Quan aconsegueixo pillar un canto raonable on semblava que les dificultats ja van baixant comença un tram intens. He deduït que toca anar a buscar una fissura lateral per l'esquerra, però és dolenta a gairebé tot arreu. Anar palmejant vaig pujant fins que agafo quelcom més bo. Després diria que toca anar cap a la dreta, on hi ha uns peus raonables. I després ve un tram ben estrany, on he hagut de fer bastantes contorsions per progressar una mica. Alguna presa que fa baixada, treballada en lateral i peus igual... tot bastant dolent fins bastant amunt. Al final faig tots els moviments però penjant-me en algun punt. Ha resultat ser la Bons Moments (6c). També he quedat ben content! La veig factible per encadenar en una altra visita, un cop recordats els moviments.

Top-rope a Bons Moments. Bona i dura!

Els companys no s'hi posen i anem recollint trastos. Ha estat una matinal ben aprofitada, coneixent un nou sector. De baixada hem anat resseguint el peu de paret i hem vist unes quantes vies que fan bona pinta!

Les altres protagonistes del dia!