diumenge, 9 de juliol del 2023

Conangle (Vallcebre)

Avui hem anat a tastar on nou sector a l'ombra equipat per l'Anton que és qui ens ha enviat la ressenya del final.

Aparquem al coll de Fumanya i prenem una pista que baixa a mà dreta. Aviat trobem un portal dels que poden ser empesos amb un vehicle i de seguida trobem un corriol a mà esquerra que indica Camí Aeri de l'Àrtic. Sols cal anar-lo seguint i arribem a peu de via al cap de 15-20 minuts. El sector és una paret tallada amb tiralínies, lleugerament desplomada. En alguns llocs hi trobem una petita vira que travessa en horitzontal a diverses alçades.

Comencem amb la que sembla més senzilla, la Bavaresa Ska (6b). S'hi posa en Pana que hi va posant cintes però no se'n surt a encadenar-la a vista. Segueix l'Ernest que sí que l'encadena però inflant-se. Jo faig el mateix, surt però acabo força embotifarrat. Tota la via és lleugerament desplomada i, tot i que hi ha canto, s'ha de tibar a tot arreu i no hi ha reposos absoluts.

Espectacular bavaresa per escalfar!

A continuació fem la Batriu el Noble (6b).  És de l'estil, però potser es deixa fer una mica més fàcilment, tot i que, tal com l'he fet, té una remada més dura. A l'entrada no val a perdre temps: toca pillar cantos i tibar amunt sense encantar-se massa. Hi ha algun invertit i algun pas llarg per sortir cap a la vira on es pot agafar aire còmodament. Després toca aguantar el muret final, que es deixa fer.

A Batriu el Noble hi trobem un viot on surten unes fotos espectaculars!

D'aquí passem a Trap (6c). Engatussem a l'Ernest perquè s'hi posi, que és el més solvent! Té unes primeres xapes exigents, on cal endevinar alguna bona regleta que permet no haver de tibar més del compte. Després ve un flanqueig cap a la dreta seguint una vira i després ve el tomàquet. L'Ernest s'ho ha anat mirant i ha anat trobant la forma de fer ara un pas, ara un altre, encertant molt bé els diversos cantos que cal fer servir. I aviat està a la reunió! El Pana opta per fer-la en top-rope. Després de veure com cal fer-ho em decideixo a provar-la des de sota. L'entrada em surt molt, molt bé, posant-me molt bé, de forma que arribo a la vira sense massa escarafalls. El muret em costa, però surt: al principi una lateral i una invertida que permeten pujar peus. Movent mà esquerra a una altra invertida i obrint molt el peu dret arribo amb mà dreta a un bon canto. D'aquí a la llastra, on cal aprofitar bé una fissureta per les puntes dels dits drets, una lateral d'esquerra i una bústia de dreta que permet xapar bé. Remada cap a l'esquerra a agafar una nyapa que permet pujar peus i remada a uns bons cantos a la dreta. Ara cal improvisar una mica per entrar a la reunió, amb algunes nyapes que permeten passar el pes a l'esquerra fins pillar la repisa des d'on es xapa bé. També hi hauria la possibilitat de tirar-se a al cadena uns moviments abans, però no m'ha calgut. Encadenat al flash!

A Trap, un 6c xulíssim que encadenaré!

Baixant posem cintes a Rap (6c+) i em miro la zona complicada per treure-li una mica l'entrellat. L'Ernest s'hi posa, des de sota, però s'embolica i no aconsegueix encadenar. Va traient els passos, però! En Pana fa el seu intent en top-rope penjant-se en algun punt. Jo ho faig en top-rope amb tot l'aprenentatge previ i encadeno! El Pana ens abandonarà perquè ha de ser d'hora a casa.

La Rap és encara una mica més difícil. També caurà avui!

L'Ernest fa un altre pegue i aconsegueix aguantar-se al pla i acaba encadenant! A la vista de l'èxit jo li faig un pegue des de baix i també encadeno! A la part de sota, al crux, jo creuo peu dret a l'esquerra de l'esquerre, sense pujar gaire i obrir molt peu esquerre. Ara toca una apretada per pujar peu dret. Mà dreta a un bec raonable, esquerra a una regleta acceptable, pujar peus i pillar el pla amb mà esquerra (?) al pla i xapar d'aquí: fa una certa por d'anar-te'n avall perquè és molt dolent, però m'hi he aguantat. Ara toca una apretada molt dura, pujant peus fins agafar un foradet a la fissura del diedret. Moure peus i agafar un forat millor i reposar. Queden alguns moviments durs, entre ells tot el mur final de l'altra via, però el crux ja està!

Me n'he anat més que content amb la feina feta! Hi tornaré, perquè encara n'hi queda! Moles gràcies a l'Anton per obrir aquests viots!! Hi trobarem vies molt ben assegurades, que aprofiten totes les debilitats de la roca. Està clar que allà on no n'hi ha, surten coses com el 8a!

Les ressenyes, cortesia de l'Anton.